Mengendalikan salah laku dalam bilik darjah

Semasa mengajar, guru manakah yang tidak menghadapi masalah dengan beberapa orang muridnya? Rata-rata semua guru akan menghadapi isu-isu seperti tingkahlaku disruptif dan distruktif.

Tingkahlaku disruptif didefinisikan sebagai tingkah laku yang mengganggu guru daripada melaksanakan tugas-tugas mengajar dan mengganggu murid lain untuk belajar. Antara tingkah laku disruptif yang agak kerap berlaku dalam bilik darjah ialah:

  • Makan dalam kelas
  • Memonopoli perbincangan kelas
  • Gagal untuk menghormati rakan sekelas semasa mereka memberikan pandangan
  • Bercakap semasa guru mengajar
  • Kerap mengganggu semasa guru sedang mengajar seperti bertanyakan soalan atau mengadu
  • Tidak memberikan tumpuan semasa guru mengajar (tidur atau membaca komik dan majalah)
  • Berbuat bising (bergendang dan sebagainya)
  • Keluar masuk kelas
  • Penggunaan bahasa yang boleh menyakitkan perasaan orang lain
  • Mengganggu murid lain (gangguan seksual, buli)
  • Megancam

Tingkahlaku distruktif pula murupakan tingkah laku merosakkan seperti menyakiti diri sendiri dan orang lain (agresif), memusnahkan harta benda dalam kelas (vandalisme) atau merusakkan persekitaran.

Kedua-dua bentuk salahlaku dalam kelas seperti dai atas adalah keadaan lazim yang dihadapi oleh guru. Ada kalanya salah laku tersebut menyebabkan guru menghadapi stres. Stres sangat hingga boleh menyebabkan gangguan pada perkembangan profesionalisme guru sendiri.

Apabila guru menemui situasi disruptif atau destruktif semasa mengajar dalam kelas, apakah yang guru perlu lakukan? Ada guru yang akan keluar daripada bilik darjah untuk menenangkan dirinya sendiri dan meninggalkan murid-murid di dalam kelas tanpa guru (tanpa kawalan, tanpa pemantauan, tanpa pengurusan, tanpa tugasan pembelajaran). Ada juga guru yang akan bertindak secara agresif dengan mengugut, mengancam dan menghukum murid …… menjadikan murid-murid senyap (kerana takut) dan tidak aktif belajar.

  1. Guru perlu bertenang. Tarik nafas dalam-dalam dan lepaskan perlahan-lahan. Beristighfar. Elakkan daripada terus memarahi murid berkenaan. Dengan menunjukkan rasa marah, guru akan hilang kewibawaannya sebagai guru yang dihormati. Nabi SAW pernah memberikan petunjuk apabila mengahadapi situasi marah. “Jika kamu marah dalam keadaan berdiri, duduklah. Jika kamu masih marah, padahal sudah dalam keadaan duduk, berbaringlah. Jika kamu masih marah, padahal sudah dalam keadaan berbaring, segera bangkit dan ambil air wudu untuk bersuci dan lakukan shalat sunah dua rakaat. Namun begitu, adalah suatu yang tidak mungkin akan dilakukan untuk guru berbaring dalam kelas. Berwudhuk dan solat sunat memerlukan guru keluar daripada kelas. Ini juga merupakan sesuatu yang tidak wajar dilakukan ketika sedang mengajar. Cukuplah sekadar cuba bertenang dan beristighfar.
  2. Berhenti sejenak (pause) dan cuba tukarkan kepada ton positif dan tunjukkan model tingkahlaku yang baik (khudwah hasanah) walaupun itu bermakna guru perlu menggunakan sedikit waktu untuk berfikir dan bertindak sedemikian. Akuilah bahawa guru memerlukan sedikit waktu untuk berfikir dan bertindak. Katakan “Tingkahlaku kamu memang menyakitkan hati saya tetapi berilah saya sedikit masa untuk berfikir sebelum kita membincangkannya”
  3. Jelaskan kepada murid berkenaan tentang salahlaku berkenaan dalam nada penuh kasih sayang. “Saya sayangkan kamu …… (nama murid berkenaan) tetapi apa yang kamu lakukan tadi tidak boleh diterima”.
  4. Beri peluang kepada murid berkenaan untuk memberi respons secara positif dengan guru menjelaskan bahawa apa yang dilakukan itu adalah salah dan berikan cadangan dan peluang untuk murid memperbaiki dirinya.
  5. Elakkan situasi konflik menang-kalah. Tumpukan kepada penyelesaian masalah dan bukan menghukum.
  6. Kekalkan dengan akhlak mulia (dengan sifat mahmudah) seorang guru walaupun dalam keadaan sedang marah. Tunjukkan bahawa guru sangat mengambil berat tentang murid dan gunakan peluang berkenaan untuk mewujudkan hubungan yang ‘rapport’.
  7. Tunjukan ajarkan kemahiran komunikasi dan interaksi yang baik. Tunjukkan dan ajarkan juga kemahiran belajar yang baik seperti mendengar secara aktif, mencatat nota menggunakan peta minda, member perhatian, mematuhi arahan dan sebagainya.

 

Guru yang reflektif akan bertanyakan soalan-soalan berikut:

  1. Adakah salah laku tersebut berpunca daripada perancangan pengajaran guru sendiri? Adakah kemungkinan kerana guru tersalah memilih pendekatan, strategi, kaedah dan teknik pengajaran dan pembelajaran?
  2. Adakah salah laku tersebut akibat daripada murid tidak memahami apa yang diajarkan dan menyebabkan murid merasa bosan dan mengantuk?
  3. Adakah salah laku tersebut menunjukkan ketidakuapayaan murid (gagal mengaitkan pengetahuan sedia ada dengan pelajaran baru)?
  4. Mungkinkah terdapat faktor lain yang mengakibatkan berlaku salah laku berkenaan?
  5. Adakah guru dapat mengawal faktor berkenaan?
  6. Bagaimana guru menentukan bahawa itu adalah salah laku?
  7. Bagaimana hendak mengajarkan pengurusan salah laku kepada murid?
  8. Bagaimanakah guru boleh menggunakan strategi pengukuhan untuk mengurangkan salah laku dalam kelas?
  9. Adakah sesuai untuk terus menghukum?
Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: