Disiplin Asertif (Canter, Lee)

Marlene and Lee Canter (1976) telah membentuk satu model disiplin berdasarkan ribuan jam pemerhatian yang dilakukan ke atas guru-guru di dalam bilik darjah. Mereka telah memasukkan apa yang dilakukan oleh guru-guru yang berjaya ke dalam model yang dibentuk.

 

Disiplin Tegas Diri atau Assertive Discipline merupakan pendekatan positif dan berterusan untuk membolehkan guru-guru mengajar, manakala murid pula dapat belajar. Model ini diasaskan berdasarkan prinsip-prinsip berikut:

  1. Guru perlu mendesak dengan tegas tingkah laku bertanggungjawab.
  2. Kegagalan guru berpunca daripada kawalan murid yang lemah. Guru tersebut tidak mampu mengajar dan menafikan peluang murid untuk belajar.
  3. Kebanyakan guru percaya bahawa kawalan yang tegas (firm) sungguh melemaskan dan tidak berperi kemanusiaan. Kepercayaan ini sebenarnya adalah salah kerana kawalan tegas yang dikekalkan adalah satu bentuk kebebasan kemanusiaan. Ramai keliru antara agresif dan asertif.
  4. Guru mempunyai hak asas sebagai pendidik untuk:
    • mengekalkan seting pembelajaran yang optima.
    • menjangkakan tingkah laku yang sesuai.
    • menjangkakan pertolongan daripada pihak pentadbir dan ibu bapa apabila diperlukan.
  5. Murid mempunyai hak-hak asas untuk:
  • Mendapatkan khidmat guru yang dapat membantu mereka untuk terus berkembang melalui sekatan ke atas tingkah laku yang boleh merosakkan diri serta tingkah laku yang tidak boleh diterima di dalam bilik darjah.
  • Mendapatkan sokongan yang sesuai daripada guru berkaitan tingkah laku yang sesuai.
  • Memilih bagaimana untuk bertingkah laku dengan maklumat awal tentang kesan dan akibat yang akan diterima secara logik.
  1. Keperluan / hak-hak dan semua syarat dibentuk melalui perancangan yang dijelaskan jangkaannya kepada murid, ketekalan aplikasi kesan dan akibat serta tidak terdapat pelanggaran kepentingan murid. Disiplin asertif meliputi:
    • Sejak awal lagi dinyatakan dan diajarkan segala jangkaan berkaitan.
    • Secara berterusan menyatakan jangkaan-jangkaan dan harapan seperti “Saya perlukan kamu untuk…” dan “Saya sukakannya”. Gunakan kata ganti diri “saya” kerana penggunaan “saya” tidak akan mengganggu harga diri murid. Elakkan menyalahkan murid dengan menekankan penggunaan kata “kamu” atau “awak” kerana boleh menjejaskan harga diri murid seperti “Kamu tidak baik. Mengapa kamu tidak bertingkah laku sopan?
    • Gunakan suara yang tegas dan jelas sambil mengaplikasi kontak mata.
    • Gunakan gerak isyarat bukan lisan yang dapat menyokong pernyataan lisan.
    • Mempengaruhi tingkah laku murid tanpa melakukan ancaman atau menjerit.
    • Amalkan teknik rakaman rosak (broken record) dengan mengulangi perlahan-lahan mesej yang hendak disampaikan pada setiap kali murid cuba membantah dan elakkan daripada berdebat atau berhujah.
  2. Guru yang tegas diri adalah lebih berkesan daripada guru yang tidak mempunyai ketegasan diri. Corak permusuhan dan kelembikan guru yang menjadi punca kepada kekeliruan dan trauma psikologi pada murid, dan bukannya ketenangan atau ketegasan guru. Guru yang asertif mampu untuk mengekalkan suasana positif dan penyayang dalam bilik darjah. Suasana penyayang dan saling menyokong akan membuahkan persekitaran pembelajaran yang baik.

 

Menurut Lee dan Marlene Canter, persekitaran dan suasana yang positif serta penyayang boleh diperolehi melalui aplikasi disiplin asertif secara berhati-hati. Ia dapat menggantikan kelembaman serta permusuhan guru melalui desakan positif dan ketegasan.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: